Cognitieve vaardigheden oefenen met koffie zetten in VR

Stel je voor dat je een spel kunt spelen waarin je koffie kunt zetten op verschillende manieren, allemaal vanuit het comfort van je eigen huis. Het klinkt misschien als een gewone videogame, maar voor patiënten met CVA (Cerebrovasculair accident) kan dit spel een belangrijk hulpmiddel zijn bij het verbeteren van hun cognitieve vaardigheden.

Een CVA is een medische aandoening die wordt veroorzaakt door een onderbreking van de bloedtoevoer naar de hersenen, zoals een beroerte. Dit kan leiden tot een breed scala aan symptomen, waaronder problemen met geheugen, spraak, coördinatie en andere cognitieve vaardigheden. Voor veel patiënten kan het een uitdaging zijn om dagelijkse taken uit te voeren, zoals koffie zetten.

De VR-game die tijdens dit semester door studenten is ontworpen en gerealiseerd helpt patiënten hun cognitieve vaardigheden te verbeteren door hen te leren hoe ze koffie kunnen zetten op verschillende manieren. In de game worden de spelers uitgedaagd om verschillende taken uit te voeren om de koffie te zetten, zoals welke kleur nespresso cup iemand wil, hoeveel water er nog in zit en bijvullen, hoeveelheid koffie er gezet moet worden. De game biedt ook verschillende moeilijkheidsgraden, zodat patiënten geleidelijk kunnen werken aan het verbeteren van hun vaardigheden naarmate ze beter worden.

Door de game te spelen, kunnen patiënten leren hoe ze koffie moeten zetten met verschillende soorten koffiemachines, zoals filter koffie, nespresso en senseo.

De VR-game biedt ook voordelen ten opzichte van traditionele cognitieve therapieën. Omdat het spel in een virtuele omgeving plaatsvindt, kunnen patiënten oefenen zonder zich zorgen te maken over de gevolgen van het maken van fouten. Dit kan het zelfvertrouwen en de motivatie van patiënten vergroten, waardoor ze sneller vooruitgang kunnen boeken. Bovendien kunnen therapeuten de voortgang van hun patiënten bijhouden en aanpassingen maken aan de game om beter aan te sluiten bij de specifieke behoeften van elke patiënt. Dit kan de effectiviteit van de therapie vergroten en patiënten helpen sneller te herstellen.

In de toekomst kunnen VR-games zoals deze een belangrijke rol spelen bij de behandeling van patiënten met CVA en andere cognitieve aandoeningen. Door patiënten te helpen  met het uitvoeren dagelijkse taken, kunnen deze games de hulp bieden om zelfstandigheid en kwaliteit van leven te behouden.