Natural language processing voor ondersteuning van VR-revalidatie

Binnen het Virtual Reality for Rehabilitation project worden ook kleinere projecten gedaan om toekomstige richtingen voor verdere ontwikkeling te onderzoeken. Eentje die hier uitspringt is het project vanuit het Quality in Software Developement semester van de opleiding HBO-ICT waar studenten een spraak-naar-tekst-model en een tekst-naar-spraak-model ontwierpen voor de VR-revalidatiegames.

  • Het spraak-naar-tekst-model stelt logopedisten in staat om de spraak van cliënten om te zetten naar tekst en vervolgens de resultaten te vergelijken met de tekst die cliënten moeten uitspreken in de VR-game. Hierdoor kunnen logopedisten de scores bekijken en de voortgang van de patiënt volgen. Het model geeft ook een zekerheidspercentage om de nauwkeurigheid van de score aan te geven.
  • Het tekst-naar-spraak-model is ontworpen om de tekst van de logopedist om te zetten in gesproken zinnen in de VR-omgeving. De zinnen worden vervolgens uitgesproken door een character in het spel en gericht op de patiënt om de interactie te bevorderen.

Beide modellen zijn onafhankelijk van elkaar ontwikkeld, waardoor er geen afhankelijkheden ontstaan en logopedisten de modellen afzonderlijk kunnen gebruiken.

De studenten dachten daarnaast mee over de software architectuur en mochten het project afronden met een 10!

Met dit innovatieve project wordt er een grote stap gezet in het gebruik van VR-technologie voor spraakrevalidatie. Deze nieuwe modellen bieden een tool voor logopedisten om de voortgang van patiënten te monitoren en hen te helpen bij het terugwinnen van hun spraakvermogen.