Na winkelen nu ook afrekenen in VR
Binnen het project Virtual Reality for Rehabilitation wordt er gewerkt aan een VR game die het gat tussen revalideren thuis en bij Vogellanden verkleint en die cliënten op een leuke manier uitdaagt om oefeningen te doen.
Eén van de projecten waar momenteel verder aan gewerkt wordt, is de supermarkt game voor balanstherapie. Dit spel kan zowel met als zonder een Body Weight Support (BWS) gespeeld worden. De BWS is een systeem waarin een revalidant in een harnas hangt en waarbij een deel van het lichaamsgewicht opgevangen kan worden. Een revalidant doorloopt in dit spel de stappen die je in een ‘echte’ supermarkt zou doen, maar dan nu in Virtual Reality. In level 1 begint de revalidant bij het verzamelen van de boodschappen op basis van een boodschappenlijst die aangepast is aan hoe ver de revalidant naar voren kan reiken. Deze reikwijdte wordt vooraf gemeten bij de nulmeting, een apart spel dat de wilgengame wordt genoemd.
Momenteel is een projectgroep van de minor Game Studio van de opleiding HBO-ICT van Hogeschool Windesheim bezig met een vervolg van de supermarkt waarbij de revalidant in level 2 zijn/haar boodschappen gaat afrekenen bij de kassa. Deze game is nog steeds gericht op balanstherapie, maar het is ook mogelijk om hier cognitieve taken aan toe te voegen.
In level 2 plaatst de revalidant de boodschappen vanuit het karretje op de kassaband. De band werkt net als een echte kassaband en verplaatst de producten automatisch langs de caissière. Vervolgens kan de revalidant de producten weer aan het eind van de band verzamelen. De bewegingen die hierbij komen kijken, dagen de revalidant uit in het houden van zijn/haar balans.
Als de revalidant dan de bocht omloopt, ziet de revalidant daar nog een inpaktafel, een bloemenrek en een kaartenmolen. In de kaartmolen zullen later kaarten te vinden zijn en aan het bloemenrek zullen nog boeketten toegevoegd worden die revalidant kan ‘kopen’ met het wisselgeld dat er over is na het afrekenen bij de kassa. Vervolgens verlaat de revalidant deze ruimte via een deur die toegang biedt tot level 3.
Het laatste level moet nog gebouwd worden. In dit level gaat de revalidant de boodschappenkar via een voetgangersstoplicht naar de auto brengen. Hierbij komen dubbeltaken tijdens het lopen aan bod, wat dit level onderscheidt van de rest.
Een kleine impressie van de huidige progressie is te zien in onderstaande video: